De magie van schouwburg De Maagd volgens Richard Groenendijk

Verhalen / Erfgoed & Cultuur

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

Het theater, een wereld op zich is het. Een universum eigenlijk, met ontelbaar veel dimensies. Vandaag bevindt zich een klassieke opera op het podium, morgen staat er een snoeiharde cabaretier en overmorgen hangt er de Keltische sfeer van een Ierse band. Al die mensen geven tussen die coulissen alles om het publiek een mooie avond te bieden. En om dat voor de volle honderd procent te kunnen is het enorm fijn als een theater een beetje als ‘thuis’ voelt. Schouwburg De Maagd is zo’n plek voor kleinkunstenaar Richard Groenendijk.

Richard is geboren op Goeree-Overflakkee, in Dirksland. En daar is ie nog geregeld te vinden. Hij heeft er ook veel fans, vertelt hij. En veel ervan komen zijn shows liever in De Maagd bekijken dan in de theaters in de Randstad. “Weet je wat het is?”, vertelt de cabaretier in de artiestenfoyer van het Bergse theater; “Wanneer je als artiest prettig ontvangen wordt, weet je dat het met de ontvangst van je publiek ook wel goed zit.” Er zijn blijkbaar echt theaters waar je tien minuten in de regen bij de artiesteningang staat te wachten, de verwarming in de kleedkamer uit is, of de stoelen nog op hun kop op tafel staan. Dat is in Bergen op Zoom zéker niet het geval. “Hier voel je je welkom.”

Heerlijke zaal

Zijn voorliefde voor De Maagd als theater heeft echter met veel méér te maken, vertelt Richard: “Je voelt de rijke historie van het pand.” Dat kan wel kloppen natuurlijk, in en om de voormalige kerk heeft zich heel wat afgespeeld en die geschiedenis is nog overal terug te vinden. “En de zaal is heerlijk om in te spelen. Door de vorm omarmt die je als het ware. Je zit hier ook bijna bij elkaar op schoot, als artiest en publiek. Heerlijk, echt een warm bad!

Zelfs de stoelen in de zaal zijn perfect, vertelt de doorgewinterde theaterman. “Ze zitten goed maar ook weer niet té goed. Als mensen er echt in wegzakken merk je dat een zaal wat tam wordt. Zo lang ze in die fauteuils af en toe wat gaan verzitten is het goed.” Hij vindt bovendien de akoestiek van de hoge ruimte prettig. “M’n geluidsman hoeft er amper galm in te mixen, zelfs als het vol zit.”

En dat doet het die avond, volzitten. De voorstelling was lang ervoor al uitverkocht. “We komen volgend seizoen dan ook zeker terug met deze show, op vrijdag 22 maart”, belooft Richard. Hij heeft kort daarvoor een kort rondje door de stad gedaan. “Leuk centrum, met gezellige straatjes”, is het oordeel. Er is niet altijd tijd voor maar deze keer kwamen hij en z’n team van een paar dagen optreden in Maastricht en waren ze wat eerder. “Dan is het fijn dat je over een aangename kleedruimte kunt beschikken, da’s hier ook prima in orde.”

Extra spannend

Of ie zin heeft in de avond? “Zeker! Vanavond komt m’n vader kijken, met een vriend van ’m. Dat voelt toch altijd weer een beetje als de ouderavond van vroeger, als je ouders komen kijken. M’n moeder komt ook meestal naar Bergen op Zoom om me te zien spelen. Ze vinden het allebei erg fijn hier.” Lachend sluit hij af: “Is natuurlijk ook een beetje omdat ze dan tevens andere mensen van Goeree-Overflakkee tegenkomen en die herkennen hen. Ze zijn gelukkig best trots op me.”

1+/M12