Gilly Verrest: ‘Wie lag er niet ooit uren voor de deur van een muziekwinkel?’

Verhalen / Erfgoed & Cultuur

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

Geen branche is zó is in beweging als de muziekbranche. Van LP’s gingen we over op cassettebandjes, vervolgens op CD’s, illegale downloads, Spotify… En inmiddels weer terug op LP’s. Gilly Verrest (53), eigenaar van De Waterput, zag het allemaal gebeuren in de 26 jaar dat hij in de platenzaak werkt. We spraken met de Bergenaar over deze ontwikkelingen, over het runnen van een winkel in deze branche en over de vele artiesten die al bij hem langs kwamen…

Even terug naar het allereerste begin. Het is 1988 als de 24-jarige Gilly een briefje op het raam van de platenzaak ziet hangen. ‘Parttimers met passie voor muziek gezocht.’ Gilly: “Ik was toen al verzot op muziek, dus ik solliciteerde. En ik mocht komen. Toen de eigenaar, mijn baas, wegens gezondheidsproblemen thuis kwam te zitten, kon ik de platenzaak niet veel later overnemen. Als ik daaraan terugdenk… Dat waren compleet andere tijden dan nu. De CD-handel was op dat moment ontplóft. Tijdens koopavond kon je over de koppen lopen, in alle muziekwinkels. En dan heb ik het nog niet eens over nieuwe releases… Wie lag er niet ooit voor de deur van een muziekwinkel, te wachten op die nieuwe plaat of op de voorverkoop van concertkaartjes? In Bergen op Zoom alleen al zaten destijds zes muziekwinkels. Van de MusicStore tot Free Record Shop en zo nog wat namen. Inmiddels zijn wij de enigen nog. Hoe we dat doen? We richten ons op de liefhebber. De andere zaken waren veel van hetzelfde, zij mikten op de massa. Toen de internetverkoop opkwam, gingen zij daaraan onderdoor. Onze doelgroep, die ‘liefhebber’, is zo betrokken met ons als platenzaak dat ze bewust de internetverkoop mijden om ons te steunen. Maar uiteraard hebben ook wij de komst van internet gevoeld. We moeten nu meer doen voor de verkoop, veel meer zelfs. Dat geldt ook voor artiesten. De verkoop van muziek gaat niet meer vanzelf, zoals dat voorheen wel het geval was.”

In Bergen op Zoom alleen al zaten destijds zes muziekwinkels. Van de MusicStore tot Free Record Shop en zo nog wat namen. Inmiddels zijn wij de enigen nog.

Wat Gilly doet om die verkoop te stimuleren? Artiesten in huis halen. Ook wel het fenomeen ‘Instore’ genoemd. Gilly: “Dat begon allemaal toen ik de zaak overnam. Ik had een wethouder kunnen laten komen om dit heugelijke feit te vieren met het doorknippen van een lintje, maar dat past niet bij mij en de winkel. Het moest anders. Mijn idee? De band Claw Boys Claw laten spelen in de zaak. Dat was nogal wat. Stonden zij eerder nog op Pinkpop, was een ‘platenzaakje’ in Bergen op Zoom het volgende podium. Dat optreden in de winkel was het begin van vele artiesten in de Waterput. In het begin was er nog geen internet en moest ik er alle moeite voor doen. Later, toen ik eenmaal naam had gemaakt, ging het steeds makkelijker.”

Gilly vervolgt: “Wat ook leuk is om te zien, is dat ik artiesten heb geholpen in het begin van hun carrière. Zo stond Racoon hier toen ze nog nauwelijks bekend waren, te spelen voor 25 man. Inmiddels verkopen ze de Ziggo Dome uit. En voor de Belgische zanger Milow was Bergen op Zoom zijn eerste internationale optreden. Na het optreden hebben we nog samen friet gegeten en bier gedronken bij Café de Locomotief. Inmiddels reist hij de wereld rond met zijn muziek. Het mooie is dat al deze artiesten De Waterput onthouden hebben, merk ik steeds als we jaren later weer contact hebben. Ik denk dat dat komt omdat juist die beginfase voor artiesten zo belangrijk is. Het feit dat je in dat vroege stadium al vertrouwen in ze toont, is heel waardevol voor ze.”

Racoon stond hier toen ze nog nauwelijks bekend waren, te spelen voor 25 man. Inmiddels verkopen ze de Ziggo Dome uit

Hoe het anno 2018 met De Waterput gaat? “Het gaat goed. Muziek blijft in beweging, dat houdt dit werk ook zo leuk. Muziek van bands als The Beatles of The Rolling Stones is tijdloos, terwijl er ondertussen ook een hele nieuwe stroming ontstaat. De hiphop heeft de laatste jaren grote sprongen gemaakt. Ik blijf scherp op wat er gebeurt in de muziekwereld, op nieuwe releases en op hoe we hierop in kunnen spelen. Maar ook op wat we kunnen doen om klanten te blijven trekken. Laatst heb ik een grote tafel met een mengpaneel bij de deur gezet, waar jongeren zelf muziek konden draaien. Zo maak je van winkelen weer echt een beleving. Ik denk dat daar de uitdaging in zit anno nu. Online shoppen is makkelijk, dat kan ik niet ontkennen. Als ik een nieuwe stofzuiger nodig heb kan ik hem met een paar muisklikken binnen een paar uur binnen hebben. Maar dat is geen beleving. Daar proberen wij nu nog verder op in te spelen, hoewel we er al heel wat jaren mee bezig zijn. Hopelijk mag ik dit nog heel wat jaren doen. Aan stoppen wil ik nog lang niet denken…”