Jeroen Dur: ‘Spelen in The Lion King is één van mijn muzikale hoogtepunten’

Verhalen / Erfgoed & Cultuur

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

Bergenaar Jeroen Dur was nog een piepklein ventje toen hij zijn eerste stappen in de muziekschool zette. Braaf volgde hij hier zijn blokfluitlessen. Maar de confrontatie met het drumstel dat hij elke keer zag wanneer hij de trap af liep, wakkerde iets bij Jeroen aan. Nu is hij 40 jaar en speelt slagwerk in grote theater- en musicalproducties als The Lion King, All Stars en de show van André van Duin. We zochten hem op op de plek waar het allemaal begon: in het CKB in Bergen op Zoom!

In de koffiecorner van het CKB, waar Jeroen inmiddels ook al jaren slagwerklessen geeft, ontmoeten we Jeroen. Als één van zijn collega’s hoort dat we Jeroen willen spreken over zijn talent, wordt er gekscherend gelachen. “Talent? Jeroen?” Jeroen lacht net zo hard mee. Bescheiden is hij, dat is iets wat duidelijk is. “Ik, talent? Ik ben wel handig met slagwerk, laat ik het daar op houden.” Wij weten wel beter. Wie in grote producties als The Lion King mag spelen, heeft talent. Dat kan niet anders.

Mijn ouders hebben me zeker niet gepusht voor de muziek te kiezen

Helemaal vreemd is het niet, dat Jeroen als klein ventje koos voor de muziek. Zijn vader was jarenlang de directeur van het CKB. Maar dat hij er ooit zijn brood mee zou gaan verdienen, werd niet perse gepusht thuis. “Integendeel”, vertelt Jeroen. “Mijn ouders hadden misschien liever nog gezien dat ik niet voor de muziek zou kiezen. Maar ze hebben me altijd helemaal vrij gelaten in wat ik wilde doen. Voor mij stond het als een paal boven water: ik wilde naar de muziekhavo en later naar het conservatorium.”

Voorafgaand aan die keuze gingen al jaren van drummen en andere vormen van slagwerk voor Jeroen. “Dat begon zoals voor velen in Bergen op Zoom met de Vastenavend. Daar speel ik grote trom bij ’t is Wezeluk Waar. Later sloot ik aan bij de BOV, waar ik vijftien jaar gespeeld heb in verschillende theaterproducties. Daar leerde ik echt te spelen in een orkest; in korte tijd ga je dan van het genre klassiek naar bigband. Dat is steeds snel schakelen, maar juist daarom zo ontzettend leuk en leerzaam. Mijn tijd bij de BOV is een opmars geweest naar meer.”

André van Duin is niet alleen maar onderbroekenlol, maar ook een heel professionele man, fijn om daar mee te werken

En dat meer is waar hij sinds 2002 staat: landelijke producties. “Ik kende de drummer van Mamma Mia Hij wilde iets anders gaan doen en belde mij. Sindsdien ben ik het wereldje ingerold. Daarna volgden producties als The Lion King en Cats. Voor sommige producties werd ik gevraagd, voor andere moest ik auditie doen.” Hij lacht: “Daar ben ik niet zo goed in.” Jeroen vervolgt: “Op den duur stond ik voor de keus of ik wilde spelen in Wicked of twee jaar met André van Duin op tour wilde. Een lastige keuze, Wicked is zo’n grote productie. Dat is natuurlijk te gek. Toch koos ik voor André van Duin. Die shows zijn iets intiemer, daar krijg je als slagwerker meer een podium. En ondanks dat André van Duin draait om onderbroekenlol, is hij als persoon ontzettend professioneel. Heel fijn om mee te werken.”

Of Jeroen nog iets te wensen overhoudt voor de toekomst? “Uiteraard! Als muzikant wil je altijd beter en meer. Dat komt ook door alle andere talenten die je om je heen ziet. Ik zou weer wel eens zelf wat lessen willen volgen, om mezelf naar een nog hoger level te tillen. Maar verder ben ik een tevreden en gelukkig mens. Ik doe precies wat ik het liefste doe: drummen voor publiek én lesgeven.”