Ondernemen met respect voor Moeder Aarde

Verhalen / Bedrijven
Ferry Samuels

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

Ondernemer Ferry Samuels vond ooit dat de wereld toe was aan een andere manier van schoonmaken. Hij besloot zijn eigen waarden vorm te gaan geven in een bedrijf dat onderhoudsmiddelen levert die het milieu niet alleen ontzien maar zelfs helpen. Inmiddels is Eco-Point een leverancier die zelfs multinationals ondersteunt bij duurzaam reinigen.

Ferry heeft een chemische achtergrond en maakte kennis met de schoonmaakmiddelensector als productontwikkelaar. Hij schrok van de weinig milieuvriendelijke wijze waarop er werd geproduceerd en gewerkt. Dat kan anders, besloot hij. In een garage op Sint Maartensdijk startte hij, met hulp van Bergenaar Cees Nuijten, zijn eerste kleine vestiging. Dat was begin jaren ’90. Inmiddels heeft hij meerdere verkooppunten en agentschappen in Europa en een kantoor alsmede een fabriek in China, die de Aziatische markt bedienen. Gelukkig delen steeds meer mensen de verantwoording voor een gezondere wereld.

De natuur als basis voor alles

“De natuur is een onuitputtelijke bron voor de ingrediënten van duurzame schoonmaak en onderhoudsmiddelen”, vertelt Ferry. “En het mooie is, de resten ervan zijn voor die natuur meteen weer voedingsstoffen die nieuwe groei en bloei mogelijk maken.” Hij geeft een voorbeeld. Er zijn met bijvoorbeeld de oliën die uit hars van naaldbomen komen, vloeistoffen te maken die een prima en milieuvriendelijk alternatief vormen voor thinner. Het gaat dus echt niet alleen om reguliere schoonmaakmiddelen. Eco-Point levert aan sectoren als automotive, chemische industrie, de food- en metaalsector. “We hebben op dit gebied een enorme voorsprong”, legt de directeur uit. “En omdat eisen alleen maar hoger worden spelen onze afnemers graag op safe. Ze weten dat ze op deze producten kunnen vertrouwen. Bovendien blijven we onze kennis in nieuwe research steken, en nieuwe mogelijkheden zoeken.” Hij is zichtbaar enthousiast over wat er al is bereikt en de inspanningen dat verder te optimaliseren. “Het is mijn manier om bij te dragen, met de waarden die voor mij belangrijk zijn: respect, verantwoordelijkheid, innovatie en uitdagingen.”

Gezonde groei

Natuurlijk geniet Ferry van de successen die Eco-Point wist te boeken, soms tegen de stroom in. Sinds 2012 hebben de producten hun weg gevonden richting de Aziatische markt, via China. Dat begint steeds beter te lopen. Met name omdat internationale bedrijven, die ook daar produceren, zeer geïnteresseerd zijn.

De directeur vertelt ook eerlijk over de strijd die hij, zeker toen hij net begon, moest leveren. Er werd over middelen als dit heel traditioneel gedacht. Als het niet naar chloor rook, kon het eigenlijk niks zijn. “Dat patroon doorbreken was een hele opgave”, meldt hij eerlijk. Toen het eindelijk ging lopen begon de crisis, ook een tegenvaller. Maar door te blijven innoveren, inspireren en geloven in een uniek product, dat met veel liefde voor Moeder Natuur is gemaakt, wisten hij en zijn mensen toch te groeien. “De volgende stap is Eco-Point future-proof maken”, vertelt Ferry. “Wat mij betreft wordt 2018 het jaar dat echt iedereen weet wat we doen en vooral waarom we dat zo doen”, zegt hij blakend van gezonde zin in nieuwe uitdagingen.

Ferry Samuels