Ondernemers in coronatijd: zo pakt de Hollandsche Tuyn dat aan

Verhalen / Bedrijven

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

De Bergse binnenstad is akelig stil. Alle horeca en veel winkels zijn inmiddels gesloten in verband met het coronavirus. Ondernemers proberen op creatieve wijze het hoofd boven water te houden. Vandaag informeerden we eens bij Eetwinkel de Hollandsche Tuyn hoe het daar gaat.

,,Het was een rare week”, zegt mede-eigenaar Theo van Oss van Eetwinkel de Hollandsche Tuyn aan de Huybergsestraat in Bergen op Zoom. ,,In de 35 jaar dat ik ondernemer ben, heb ik nog nooit zoiets meegemaakt.”

Op het moment dat hij het bericht kreeg dat alle horecagelegenheden hun deuren moesten sluiten, was het net superdruk in het restaurant. ,,Je eerste reactie is dan: nou, echt niet”, lacht Theo. ,,Maar een uurtje later sta je je lege zaak te poetsen en bedenk je dat het voorlopig weleens de laatste keer zou kunnen zijn. Pas op maandag drong het echt door en moesten we onze producten weggooien.”

Kort lontje

Theo’s zonen, Björn en Jeroen runnen het restaurant met ondersteuning van Theo en zijn vrouw Karin en natuurlijk hun trouwe medewerkers. Het heeft veel impact op het gezin, vertelt Theo. ,,Ik merk het aan ons allemaal. We lopen naar het magazijn en vergeten wat we wilden halen, hebben een kort lontje en zijn chagrijnig op mensen die het eigenlijk iet verdienen. Het zijn zulke rare, onzekere tijden.” Ook waren er twijfels: bezorgen of niet. Uiteindelijk kozen ze voor wel bezorgen, maar dat was nog niet zo simpel. ,,Het is een hele andere tak van sport, ons hele systeem moet omgegooid worden. We hebben nu ook een afhaalluik laten maken door klusbedrijf Sander Verwijs.”

Mooie dingen

Toch heeft hij ook mooie dingen ervaren de afgelopen tijd. ,,Klanten die even binnenlopen om je een hart onder de riem te steken, mensen die voor het raam staan te zwaaien of uit solidariteit toch maar een frietje komen halen. Nu merken we pas echt dat we een hele fijne, trouwe klanten hebben. En ik ben vooral blij dat alle mensen om me heen gezond zijn. Dat is toch het allerbelangrijkste.”