Ondernemers in coronatijd: zo pakt Studio Velo dat aan

Verhalen / Bedrijven

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

De Bergse binnenstad is akelig stil. Alle horeca en veel winkels zijn inmiddels gesloten in verband met het coronavirus. Ondernemers proberen op creatieve wijze het hoofd boven water te houden. Vandaag informeerden we eens bij Studio Velo in de Antwerpsestraat hoe het daar gaat.

Het fietsseizoen is gestart, maar in een groep op pad gaan is in deze tijd niet gewenst. Een tegenslag voor Studio Velo. Want behalve de verkoop van fietsen, is het samen fietsen ook een belangrijk onderdeel van deze zaak. ,,Juist dat sociale stukje vind ik zo fijn”, zegt eigenaar Wouter Wilting. ,,Dat wilde ik dit jaar eigenlijk uitbreiden met een groep voor beginners, maar dat gaat nu natuurlijk niet door.”

Actie

Ook voor Studio Velo zijn het lastige tijden. ,,Er is best veel vraag naar fietsen, dat is het niet. Maar veel dingen kan ik momenteel niet leveren. Bovendien zijn veel mensen angstig om naar de winkel te komen. Er is in de hele binnenstad niet veel aanloop. Ik ben wel gewoon open, als iemand vragen heeft ben ik in ieder geval beschikbaar.” Om toch bezig te zijn, bedacht hij een actie. ,,Ik kan wel achterover leunen en niks doen, maar volgens mij duurt deze periode nog wel even. Daarom wilde ik toch íets doen.”

Motiveren

Normaal gesproken fietst Wouter, samen met een aantal klanten, een route door de regio. Soms wel met dertig of veertig fietsliefhebbers. ,,Dat doen we nu natuurlijk niet, maar om het groepsgevoel vast te houden en iedereen te motiveren om toch te gaan fietsen, heb ik iets bedacht”, vertelt hij. Hij zet twee keer per week een route online. Voor iedereen die de route fietst, en dit meldt met hashtag #studiovelo4redcross, stopt Wouter 0,50 cent in de pot. Per besteld tenue een tientje. ,,Na een week hadden we al ruim tweehonderd euro”, vertelt hij. ,,En inmiddels hebben al vier mensen zich gemeld als mede-donor. Het mes snijdt zo dus aan drie kanten: een beetje publiciteit voor mijn bedrijf, geld voor het Rode Kruis en plezier voor m’n klanten.”

Blackboard

De score houdt hij in de winkel bij op een blackboard. ,,Zo houden we er ook een beetje dat competitiegevoel in”, lacht hij. ,,Want we willen toch allemaal weten wie er het meest of het snelst gereden heeft.”