Romano Groffen: “De ‘Groffenkoek’ is ontstaan uit onkunde”

Verhalen / Culinair
Romano Groffen

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

Elke Bergenaar kent ze wel: de ‘platte tiet’. Ook wel ‘koeienvlaai’ of ‘Bergse puddingkoek’ genoemd. De officiële naam van dit smakelijke streekproduct uit Bergen op Zoom, is echter ‘Groffenkoek’. Een zoete koek van Bakker Groffen, waarvan Bergenaar Romano Groffen momenteel eigenaar is. Hij vertelt ons over het ontstaan van deze befaamde Groffenkoek en over zijn rol in de bakkerij…

Romano was nog maar een onervaren jochie van 17 jaar toen hij in de bakkerij van zijn vader, Jos Groffen, mocht komen werken. Maar het was zijn opa die het bakkerswereldje de familie in bracht. “Mijn opa’s vader opende rond 1898 een bakkerij tussen Halsteren en Lepelstraat, maar hij kon mijn vader niet betalen. Het was allemaal nog ontzettend basic wat hij deed; hij bakte brood en verhandelde producten die hij van zijn eigen land kon halen. Geen luxe taartjes of zo, echt alleen het zogenoemde broodnodige. Als mijn vader het bakkerswereldje in wilde, moest hij van mijn opa voor zichzelf beginnen. En dan wel in Bergen op Zoom, anders werden ze elkaars concurrent. Mijn opa was zo vriendelijk zijn Bergse klanten aan mijn vader af te staan. En zo begon ook mijn vader in de bakkerswereld, op Plein 13 in Bergen op Zoom. Met zijn gelijknamige bakkerij Jos Groffen.”

Ondanks dat het eigenlijk een mislukking was, waren de klanten dól op deze koek van mijn vader

Een ervaren bakker was Jos Groffen, de vader van Romano, ook niet. Gepassioneerd, dat wel. “Mijn vader keek graag naar andere bakkers, vaak de grens over, om inspiratie op te doen. Hij was dol op Belgische baksels. Zo ontstond dan ook onze eigen Groffenkoek. Hij keek af van het Belgische ambacht en de vierkante koffiekoeken trokken zijn aandacht. Op een zeker moment probeerde hij ze na te maken. En dat mislukte faliekant”, lacht Romano. “De koek van mijn vader werd niet vierkant maar uiteindelijk rond, en de inhoud ervan pakte compleet anders uit. Gekscherend noemden onze klanten dit baksel van mijn vader een platte tiet. En door de zustertjes uit het ABG, die trouw in de bakkerij kwamen, werden ze koeienvlaaien genoemd. Maar ondanks dat het feitelijk een mislukking was, waren de klanten dól op deze koek van mijn vader. En zo werd iets dat eigenlijk geboren is uit onkunde, toch een groots product. En kreeg het de bijnaam die klanten bedacht hadden: koeienvlaai en platte tiet.”

Romano wist al vroeg dat hij in de toekomst ofwel het bakkerswereldje ofwel de horeca in wilde. En dus begon hij zijn eerste baantje in de bakkerij van zijn vader, op zijn 17e. Maar al snel keek hij verder, Romano wilde liever nog iets voor zichzelf beginnen. Ondernemer zijn. Romano: “Je hebt twee types bakkers: de vakidioot die bakgek is en de mooiste dingen maakt, maar te weinig oog heeft voor wat er op straat gebeurt. En je hebt de ondernemer-bakker, die wellicht wat minder bakgek is, maar wél ziet wat trends zijn en waar vraag naar is. En geloof me: dat verandert echt elk jaar. Ik ben die ondernemer-bakker die dol is op trends spotten en dit verder wil uitbouwen. Dat onze bakkerij zo groot is geworden de afgelopen jaren, heeft deels te maken met de kwaliteit die we bieden, maar ook met de trends waarop we steeds op tijd weten in te springen.”

Zelfs uit Maastricht en Delfzijl komen mensen hier naartoe voor ‘van die koeken’

In de zestig jaar dat Bakker Groffen op deze locatie bestaat groeide de bakkerij uit tot een van de grote namen in Bergen op Zoom en omgeving. Voor de Groffenkoek komen inmiddels zelfs mensen van heinde en verre naar de bakkerij. “Zelfs uit Maastricht en Delfzijl komen mensen hier naartoe voor ‘van die koeken’. Een term die gebruikt word door mensen die alle bijnamen wel kennen maar niet hardop uit durven spreken. Ik wist eerlijk gezegd niet eens waar Delfzijl lag, boven Groningen dus!” Van de zestig bakkerijen die Bergen op Zoom vroeger telde, zijn er anno nu nog acht over. Romano: “Tijden veranderen, ik vind dat wel interessant om te zien. Anno nu moet je écht ondernemen, klanten komen niet meer vanzelf aanwaaien. Je moet echt je best doen. Maar dat is juist leuk. Vroeger waren bakkerijen onderling elkaars concurrent, dat is nu niet meer. Elke bakkerij in Bergen op Zoom heeft zijn eigen specialiteit toegeëigend. Zo staan wij nu bekend als de trakteerbakker. Terwijl andere bakkerijen weer een andere specialiteit hebben. Klanten kiezen nu niet meer voor één bakker, maar bezoeken verschillende bakkers vanwege het diverse aanbod.”

Of Romano nog ambities over heeft voor de toekomst? “Genoeg! Eigenlijk besef ik pas sinds een paar jaar hoe groot de Groffenkoek eigenlijk is, wat we met dat ene product al bereikt hebben. Dat wil ik daarom gaan uitbreiden. Ik ben nu 47, dus heb nog genoeg tijd om nieuwe dingen te proberen. Of Bakker Groffen een familiebedrijf blijft? Ik vrees van niet… Mijn oudste zoon is actief in de evenementen, mijn jongste zoon heeft met De Mooiste Jij z’n eigen fotografiebedrijf. Dat er mogelijk geen opvolger is, vind ik helemaal niet erg. Als onze kinderen maar net zo gelukkig zijn als ik in het werk wat ik doe, ben ik al lang blij.”

Meer weten? Kijk op de website van Bakker Groffen.