’t Rondje: ‘leukste mannenzaak van Nederland’

Verhalen / Shoppen
't Rondje en 't Pakhuis eerste prijs voor beste mannenzaak van Nederland

Danny Vera, Youp van ’t Hek, Tim Knol… Allemaal kennen ze inmiddels de weg naar Bergen op Zoom. Naar kledingzaken ’t Rondje en ‘t Pakhuis, om precies te zijn. Niet voor niets sleepten eigenaren Dave en Charlotte afgelopen weekend de prijs voor leukste mannenzaak van Nederland in de wacht. Hoog tijd voor een bezoekje aan deze gedreven ondernemers.

De geur van verse koffie dringt onze neus binnen wanneer we Dave en Charlotte de hand schudden in ‘t Rondje, inmiddels één van de drie winkels die ze runnen in ‘t Vierkantje. Het begon echter allemaal met deze ene winkel, 47 jaar geleden. Jarenlang runden de ouders van Charlotte de modezaak, totdat zij het veertien jaar geleden overnam met haar zus. “Mijn ouders hadden al die jaren de illusie dat mijn zus en ik de winkel niet zouden overnemen en ’t Rondje dus zou verdwijnen na hun pensioen. Toen ze besloten te stoppen zat ik in het laboratorium en mijn zus werkte als dierenartsassistente. Maar we waren opgegroeid in de winkel en het idee dat deze zou verdwijnen, deed toch pijn. We besloten er daarom samen voor te gaan.”

Het idee voor ‘t Pakhuis ontstond vrij impulsief op een doodgewone maandagavond

Toen ook Dave, de echtgenoot van Charlotte, zijn intrede deed in het team, werd het volgens het drietal tijd om de boel om te gooien. Charlotte: “We merkten dat onze ouders de winkel jarenlang hetzelfde hadden gelaten. Voor veel vaste klanten was dat prettig, ze wisten wat er te halen valt. Maar we voelden ook dat het tijd werd voor een frisse wind. Ondernemen is ontwikkelen. Tel daarbij op dat het in Bergen op Zoom sowieso niet altijd even makkelijk is een winkel te runnen. Er is de laatste jaren veel leegstand geweest in de binnenstad, waardoor er steeds minder aanloop van klanten was. Omdat we aan die omstandigheden niets konden doen, besloten we te focussen op onze eigen kwaliteiten. We vonden dat het beter kon met de winkel en hebben middenin een economisch moeilijke tijd grote stappen gezet, waardoor we nu niet één, maar drie winkels runnen in ’t Vierkantje.” Dave: “Het idee voor ‘t Pakhuis ontstond op een doodgewone maandagavond terwijl Charlotte en ik ons portie sushi naar binnen werkten. De woensdag erop tekenden we contracten. Vrij impulsief, maar het voelde meteen goed.” Charlotte: “Ik vind het altijd doodeng, dit soort grote sprongen. Dave is daar veel relaxter in. Soms moet je zo iemand naast je hebben. In mijn eentje had ik dit nooit gedurfd.” Het eerste weekend na de opening van ‘t Pakhuis werden er dertig pakken verkocht. “Dat gaf ons de bevestiging dat deze stap goed was geweest.”

Hun sleutel naar succes? Dave: “Ik denk dat het onze benadering naar de klant is. Elke klant krijgt volledige aandacht van ons, ze mogen ook op afspraak komen. Daarnaast staat er altijd verse koffie voor ze klaar en in het weekend ook een wijntje.” Hij lacht: “Het is zelfs zo erg dat er al geregeld klanten met ons meegegeten hebben, in onze woning boven de winkel.” Charlotte: “Wij ondernemen vanuit een passie, geld is voor ons niet het belangrijkste. Natuurlijk moeten de rekeningen betaald worden, maar een dag vol tevreden klanten vinden we waardevoller dan een volle kassa.”

We moeten niet vergeten hoe mooi onze eigen stad is

Dave en Charlotte zijn ervan overtuigd dat de zwaarste storm in de binnenstad van Bergen op Zoom voorbij is. “Het gaat weer aantrekken, dat zien we nu al een beetje. Toch verbazen we ons weleens. Als je ziet hoe de straten gevuld zijn tijdens Vastenavend en hoe leeg de straten kunnen zijn op andere dagen in het jaar… Dan denken we: waar zijn al die mensen? De Bergenaar moet niet vergeten hoe mooi onze stad eigenlijk is, ook buiten het carnavalsfeest om. Want dat is het: Bergen op Zoom is prachtig én leuk! En met z’n allen kunnen we de stad nog net een beetje mooier maken.”

Op 21 januari 2018 werd ’t Rondje op de modebeurs Soul Salon uitgeroepen tot ‘leukste mannenwinkel van Nederland’ tijdens de uitreiking van de Dutch Retail Storytelling Awards 2018.