Van decors tot kostuums: een kijkje achter de schermen bij ‘onze’ BOV

Verhalen / Erfgoed & Cultuur

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

Je zou op een amateurmusicalawardshow maar met drie awards naar huis gaan, waaronder de award voor beste vormgeving. Het overkwam onze Bergse musicalvereniging BOV afgelopen december. Vanaf vandaag staan ze weer met hun jaarlijkse theatervoorstelling op de planken in Theater De Maagd, dit keer met AIDA. Wij vroegen ons af: wie maakt toch steeds die indrukwekkende decors, kostuums en andere attributen?

Decors van de BOV

De goedlachse Ad Bennaars is sinds 2002 coördinator van de decorploeg van de BOV. In het pand waar ooit het bedrijf HEMI gevestigd was in Halsteren, bouwt hij met een club van zeven man gedurende de maanden voor de show aan de decors die uiteindelijk op het podium van Theater De Maagd te zien zijn. Ad: “Vanaf september zijn we elke zaterdagochtend in de weer met dit project. In de weken voorafgaand aan de show komen daar ook avonden bij. Dat is nodig omdat je vooraf nooit helemaal weet hoe een decor uiteindelijk gaat zijn en er last minute nog van alles kan veranderen. De regisseur levert aan het begin van het seizoen, in september, zijn ideeën bij mij aan. Vanuit die ideeën ga ik bouwtekeningen maken waarmee de decorploeg aan de slag kan. Maar helemaal vast pinnen we ons nooit aan die eerste plannen.”

Dit jaar speelt de BOV het verhaal van AIDA. Alle decorstukken zijn daarom gebouwd in driehoeken, zoals de piramides uit Egypte. “Dat is best een uitdaging”, meent Ad. “Sowieso is het elk jaar een uitdaging omdat het steeds weer een compleet ander verhaal is wat de club opvoert. En elk jaar is het ook weer een strijd tegen de klok om alles op tijd af te krijgen. Uiteindelijk vallen pas in het theater, enkele dagen voor de show, alle puzzelstukjes op z’n plek. Dan zie je ineens wat wel en niet past en moeten er nog last minute aanpassingen gedaan worden aan de decorstukken. Intensief, maar wel ontzettend leuk.”

Afgelopen december won de BOV in het Nieuwe Luxor in Rotterdam onder andere de Amateur Musical Award voor beste vormgeving. Iets waar Ad, samen met zijn ploeg, erg trots op is. Of hij het erg vindt dat hij als bouwer niet zichtbaar is bij het publiek? “Welnee. Ik moet er niet aan denken op dat podium te staan. Mijn steentje bijdragen voor de club op een manier die bij mij past, door middel van decors bouwen, vind ik te gek. Het stukje waardering krijgen wij vanuit de leden en het bestuur van de club. En van het publiek dat me kent en me er later op aanspreekt. Dat is voor mij genoeg.”

Kostuums van de BOV

Wie de shows van de BOV al eens bezocht, weet inmiddels: op kostuums wordt niet ingehouden. Het publiek verbaast zich steeds weer over wat er het podium opkomt: van sierlijke jurken tot bizarre pakken, hoeden en zo nog een hoop waarover we ons kunnen verwonderen. Alle kostuums die je ziet worden eigenhandig door de club gemaakt. Dit jaar zijn dat zo’n 700 (!) kledingstukken. Marleen Geers coördineert de kledingcommissie die inmiddels bestaat uit acht man. Een flinke groei ten opzichte van voorgaande jaren, toen ze dit nog met z’n tweeën deden.

Marleen: “Aan de start van het nieuwe seizoen, in september, krijg ik van de regisseur alle ideeën voor de kleding te horen. Daarna gaat mijn hoofd overuren maken; ik vorm een beeld bij alles, maak een planning en probeer iedereen die meehelpt te motiveren. Voor zeshonderd procent ga ik ervoor.”

Als het gaat om de kleding voor de show van AIDA is het volgens Marleen voor ‘heel erg veel’. “Voor deze show hebben we zeshonderd meter stof gebruikt. Dat we alle kleding zelf maken bij de BOV is eigenlijk geboren uit nood. De pakken die wij de spelers tijdens de shows willen laten dragen kun je simpelweg niet huren. En daarbij: alles moet per persoon op maat gemaakt worden. Ieder lijf is anders. Maar dat maakt het juist zo leuk voor ons. Het blijft steeds weer een uitdaging. Alles moet tot in de puntjes kloppen als de spelers het podium van De Maagd betreden.”

Rekwisieten van de BOV

Naast imposante decors en oogverblindende kostuums valt onder de vormgeving van de BOV ook het stukje rekwisieten, oftewel de attributen die je tijdens de show ziet. Dit alles wordt geregeld door twee gedreven dames: Janneke Stander en Ine van Dessel. Met z’n tweeën struinen zij stad en land af op zoek naar passende attributen voor de komende show. Janneke: “Mijn man zat al een paar jaar bij de BOV voordat ik deze rol kreeg toegewezen.” Ze lacht: “In het kader van elkaar vaker kunnen zien, leek het me leuk ook mijn steentje bij te dragen aan de club. Deze rol past perfect bij mij; ik ben dol op het afstruinen van kringloopwinkels en andere plekken, op zoek naar de juiste spullen.”

Voor de productie van AIDA moeten Janneke en Ine rekening houden met een historisch beeld. Janneke: “Door te communiceren met de leden en het bestuur ontdek je verschillende dingen. Zo kwam een speler met de informatie dat men in Egypte niet alles at in die tijd, geen bananen bijvoorbeeld. Dat is voor ons essentiële informatie.” Net als voor decorbouwer Ad geldt ook voor Janneke en Ine dat ze niet persé op de voorgrond willen treden. “Ons werk is zichtbaar op het podium, zelf zijn we dat niet. Maar dat is helemaal oké. Van de regisseur en alle andere bestuursleden krijgen we vaak complimenten over ons werk. Dat stukje waardering is al heel waardevol voor ons.”

Voor de voorstellingen van AIDA zijn helaas geen kaarten meer te verkrijgen. Wees er dus volgend jaar op tijd bij!