Wederzijdse betrokkenheid als sleutel tot succes

Verhalen / Bedrijven
Joris van de Westelaken

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

Wat er allemaal achter die gevels van grote bedrijfspanden gebeurt is voor passanten niet altijd even duidelijk. Veel mensen komen zelfs nooit op de grote bedrijventerreinen aan de rand van de stad. Toch is wat daar plaatsvindt zeer indrukwekkend te noemen. We namen een kijkje bij Bleckmann aan de Leeghwaterweg, het Europese distributiecentrum van de grote kledingmerken Abercrombie & Fitch, Hollister Co. en Lululemon. Wat een indrukwekkend bedrijf!

Joris van de Westelaken is Contract Director bij de Bergse vestiging van Bleckmann Fashion & Lifestyle Logistics. De internationale speler heeft diverse specialisaties, verdeeld over meerdere internationale locaties, en dit is er één van. Vanuit hier wordt de kleding van de drie topmerken verstuurd naar adressen in heel Europa. “We leveren vanuit hier zowel aan consumenten als aan eigen winkels van de labels en aan bedrijven die als verkooppunt functioneren”, verteld Joris. “Dit noemt men ‘omni-channel’ en dat alleen al maakt ons tot een gespecialiseerde dienstverlener.” De Arnhemmer werkt nu bijna een jaar op de Bergse Bleckmann vestiging en het bevalt hem erg goed. “Bergen op Zoom is een mooie stad en voor een bedrijf als dit heel centraal gelegen. Dat is voor ons natuurlijk van groot belang.”

Betrokken mensen
Als belangrijke schakel tussen de makers van de kleding en lifestyleproducten heeft het distributiecentrum te maken met transporten via de weg, het water en de lucht. “De regio is verkozen tot Logistieke Hotspot nr. 1 en je ziet hier steeds meer nieuwe distributiecentra openen”, vertelt Joris. Hij heeft gemerkt dat het wellicht niet alleen door die ligging komt: “Ik vind de mentaliteit hier ook erg prettig. Mensen zijn zeer betrokken.” Daarmee bedoelt hij niet alleen zijn collega’s maar ook de samenwerking met de gemeente en bijvoorbeeld een bedrijvenvereniging. “Dat past erg bij de Bleckmann filosofie, wij zien onszelf ook als partners van de bedrijven voor wie we logistiek verzorgen. We investeren er zelfs graag proactief in wanneer we samen nieuwe kansen zien, bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw merk.”

Goed voor je mensen zorgen
Als we Joris spreken hebben hij en zijn teams zojuist de zeer intensieve Black Friday periode afgesloten, die tegenwoordig in Europa al bijna net zo groot is als in Amerika. “We hebben voor het eerst meer dan 100.000 stuks per dag verstuurd richting de consumentenmarkt, en dat vijf dagen achtereen.” Normaal zijn het er dagelijks ‘maar’ 40.000, legt hij uit. “Het was een hele logistieke uitdaging. We werken hier met zo’n 250 mensen maar in die periode zijn het er 600. Je moet goed zorgen voor die harde werkers dus gedurende die dagen hebben we een cateringbedrijf ingezet om heerlijke maaltijden te maken voor iedereen. Daarnaast organiseerden we een loterij met mooie prijzen en iedereen kreeg ook  nog een cadeau mee naar huis.” De liefde moet van twee kanten komen, dat hebben ze bij dit mooie bedrijf goed begrepen. Het is een aanwinst voor de stad en de regio.