De wereld wordt in Bergen op Zoom in kaart gebracht

Verhalen / Bedrijven
Wie

Remco Dolman en Matthew Pegels

Wat

Spotzi

Waar

Veilingdreef 17, Bergen op Zoom

Remco Dolman en Matthew Pegels

Bedrijven maar ook andere organisaties willen vaak weten waar hun doelgroepen zitten. Bijvoorbeeld om te bepalen wat een goede vestigingslocatie is. Maar er is ook allerlei andere info in kaart te brengen die strategische of organisatorische waarde heeft. In Bergen op Zoom is daar het bedrijf Spotzi voor opgericht, dat ook een vestiging heeft in Canada overigens.

We maken het heel inzichtelijk, in kaarten en plattegronden. Een document met getallen zegt mensen vaak niet zo veel.

Wil je vaker lezen over Bergen op Zoom?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Waarin ben je geïntereseerd?

Bedankt voor je aanmelding voor onze nieuwsbrief!

We spreken oprichter Remco Dolman en data-analist Matthew Pegels. Ze vertellen over Spotzi, dat in 2013 hier begon en inmiddels de grootste organisaties bedient. Van de Gemeente Bergen op Zoom en Funda tot de TMG Media Groep, McKinsey en E.ON bijvoorbeeld. Zij kunnen met een abonnement via de Spotzi website input binnenhalen maar laten zich soms ook persoonlijk adviseren. Zeker echt grote bedrijven willen vaak direct contact met deze data-analisten en specialisten. Ze baseren immers grote keuzes op die geografische kenmerken dus het is van groot belang dat die input klopt en juist wordt geïnterpreteerd. Ook voor internetbereik kan de informatie van doorslaggevend belang zijn.

Kantoor in Canada

De wijze waarop Spotzi informatie aanlevert is uniek, vertelt Remco. Dat maakt zijn bedrijf ook zo succesvol, zelfs in de Verenigde Staten en Canada. “Daarom zijn we ook ‘overseas’ gevestigd”, legt hij uit. Aan die kant van de grote plas zijn ze zo mogelijk nog chauvinistischer dan hier, heeft hij ontdekt. Dienstverleners moeten echt van daar komen om serieus genomen te worden, zeker bij de middelgrote bedrijven. “Maar alle kennis komt van hier, uit Bergen op Zoom”, vult hij aan.
Matthew vertelt dat de wijze waarop de informatie wordt aangeboden mede het succes bepaalt. “We maken het heel inzichtelijk, in kaarten en plattegronden. Een document met getallen zegt mensen vaak niet zo veel. Wanneer je precies kunt laten zien waar bijvoorbeeld die beoogde klanten zich bevinden, wordt het veel duidelijker dan met een rij plaatsnamen of postcodes.” Ze zijn hier dus niet alleen heel goed in het verzamelen en combineren van informatie, ze weten het tevens op de juiste manier aan te bieden. Grotendeels online dus en voor iedereen toegankelijk. Je kunt er privé zelfs een gratis account aanmaken.

Het is dan ook een machtig interessant vak.

Een Bergs project

Wat de gemeente Bergen op Zoom dan doet met de door Spotzi verzamelde info? “Dat is wel een mooi, uitzonderlijk project”, vertelt Remco. We zijn gezamenlijk bezig om een website te maken die allerlei soorten meldingen in de openbare ruimte laat zien. Zie het maar als een vervolg op de BuitenBeter app. Daar kun je een melding doen maar je ziet niet wat er mee gebeurt. Je weet ook niet of die melding misschien al eerder door een ander is gedaan. We gaan dat online inzichtelijk maken, zodat inwoners precies kunnen zien waar wat al gemeld is, en wat er aan is of wordt gedaan.” Meteen wordt duidelijk dat de door Spotzi verzamelde info op heel veel manieren is in te zetten. “Het is dan ook een machtig interessant vak”, vinden de heren allebei. En dat geldt voor het hele team aan de Veilingdreef.